About Me Order Site Map Movie

Friday 2 November 2012

Kesan Negatif Tidur Siang Berlebihan



Assalamualaikum ... Budak Sweet'z Disini .. :D nih nak share Kesan Negatif Apabila Korang Tidur Siang Berlebihan ... teruskan membaca okayh.. :) Entry pendek jerr ... ENJOYY


Setiap makhluk yang bernyawa memerlukan rehat untuk badan dan otak iaitu tidur. Tahukah anda bahawa tidur mempunyai fungsi yang lebih dari sekadar mengistirahatkan tubuh badan saja. Kurang tidur boleh menbuatkan memori otak terganggu bahkan sampai tahap boleh bunuh diri.

Antara kesan-kesan negatifnya adalah :

1. Masalah Metabolisma

Tidur siang berlebihan menyebabkan tubuh badan tidak berfungsi berdasarkan jadual semulajadinya. Anda akan merasa selalu lapar dan meningkatkan kadar metabolisma badan. Berat badan juga meningkat.

2. Lesu

Tidur berlebihan menyebabkan badan kurang cergas dan minda kurang cerdas. Hal ini menyebabkan badan terasa letih dan lesu. Selain itu, sistem tubuh badan kita juga lambat untuk memulakan operasi secara normal pada waktu siang.

3. Kehilangan Masa Produktif

Waktu awal pagi adalah masa otak kita dalam keadaan segar dan merupakan masa yang sesuai untuk memulakan sesuatu kerja. Apabila kehilangan masa berharga, kita terpaksa menyelesaikan sesuatu tugas sehingga lewat malam dalam keadaan terburu-buru.

4. Disorentasi

Tidur berlebihan menyebabkan otak kita sukar untuk fokus dalam masa yang lama. Metabolisma dalam otak juga sentiasa dalam kadar yg tinggi seterusnya menyebabkan seseorang mudah merasa lapar. Walaubagaimanapun, masalah ini dapat dikurangkan jika kita selalu bersukan.

5. Pening Kepala

Cairan serebrospinal bergerak kearah otak semasa kita tidur. Hal ini menyebabkan sakit kepala yg teruk dan menyebabkan masalah penglihatan mungkin sehingga buta.

_____________________________________________________________________________________________

KaDaNg-KaDaNg Allah HiLaNgkAn SeKeJaP MaTaHaRi KeMuDiAn DiA dAtAnGkAn PuLa GuRuH dAn KiLaT,PuAs KiTa MeNcArI Di MaNa MaTaHaRi,RuPa-RuPaNyA Allah InGiN MeNgHaDiAhKaN kItA PeLaNgI yAnG iNdAh ~


suka? cepat2 like . FOLLOW , dan komen.. :D tQ

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Pandangan Dan Komen Anda . Shahril Akan Memperbetulkan Apa Yang Kurang . :) Lepas komen Jangan Lupa Share Artikel Dan Follow Blog Shahril !

Copyright © 2012-2020 All Rights Reserved By Muhammad Shahril